SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ BOLESNEJ KRÓLOWEJ POLSKI

Sztuka kompromisu registracyjnego w muzyce organowej

Sztuka kompromisu registracyjnego w muzyce organowej stanowiła temat 26. sesji naukowo-metodycznej, która odbyła się w licheńskim sanktuarium w dniach 28-30 września. Wydarzenie od ponad ćwierć wieku gromadzi pedagogów szkolnictwa artystycznego prowadzących dydaktykę organową na poziomie szkół II stopnia, nauczycieli akademickich oraz studentów i uczniów.

Gościem honorowym tegorocznej edycji był Daniel Roth, francuski organista, kompozytor i pedagog, emerytowany organista tytularny kościoła Saint-Sulpice w Paryżu, gdzie jego poprzednikami byli m.in. Charles-Marie Widor czy Marcel Dupré. W wykonaniu artysty w bazylice odbył się koncert, podczas którego można było usłyszeć utwory Eugene Gigout, Césara Francka, Charlesa Marie Widora oraz samego koncertującego.

– Miałem to szczęście, że mogłem od środy asystować profesorowi w przygotowaniu koncertu, registracji. To prawdziwa muzyczna uczta duchowa. Wszyscy jesteśmy szczęściarzami, że możemy takiego recitalu wysłuchać – mówił dr hab. Bartosz Jakubczak, prof. UMFC, kierownik naukowy wydarzenia.

W piątkowy poranek, podczas rozpoczęcia sesji uczestników powitał ks. Sławomir Homoncik MIC, kustosz sanktuarium. Marianin zauważył, że sanktuarium jest nie tylko przestrzenią religijną, ale także duchową w wymiarze otwartości na piękno doznań wewnętrznych: muzyki czy obrazu, która sprawia, ze  to co religijne, może być przeżywane głębiej.  

Koncert Daniela Rotha

Profesor Jakubczak, sprawujący kierownictwo naukowe nad sesją wyjaśnił, że każdy organista, grając na przeróżnym instrumentarium, jest zmuszony do podejmowania kompromisów, o których mówi temat spotkania. – Już w zeszłym roku uznaliśmy, że są to zagadnienia ważne dla nas wszystkich – mówił profesor. Przed muzykami wykonującymi na współczesnych instrumentach o uniwersalnej dyspozycji, utwory pisane w różnych epokach stoi szereg wyzwań. W znalezieniu drogi, by w sposób nieprzekłamany i autentyczny zinterpretować literaturę organową, która została skomponowana w poprzednich stuleciach, gdy istniały inne instrumenty, pomocą służyły omawiane przez prelegentów zagadnienia.

Prelekcje poprowadzili wykładowcy polskich akademii i uniwersytetów muzycznych. Registracja form bachowskich była tematem prezentacji prof. dra hab. Radosława Marca, który poszukiwał odpowiedzi na pytanie, jakiego typu organy najlepiej oddają założenia brzmieniowe dzieł mistrza Jana Sebastiana. Prof. dr hab. Władysław Szymański do tematu sesji odnosił się poprzez pryzmat historycznego wykonawstwa na autentycznych organach XIX-wiecznych. O specyfikacji dawnych organów iberyjskich oczami organisty z Europy Środkowo-Wschodniej opowiadała dr hab. Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa. Registracja i dynamika jako integralne elementy interpretacji dzieła na fisharmonii artystycznej były tematem wykładu dra Tomasza Soczka, który podczas sesji poprowadził także warsztaty z gry na fisharmonii. Dr hab. Waldemar Gawiejnowicz w swojej prelekcji o zagadnieniach sztuki registracji organowej opowiadał na podstawie oznaczeń i adnotacji na manuskryptach oraz spuścizny nutowej Feliksa Nowowiejskiego.

Równolegle do wykładów trwała część praktyczna sesji. W kościele parafialnym pod wezwaniem św. Doroty odbyły się warsztaty z improwizacji organowej i gry liturgicznej dla uczniów i studentów. Poprowadził je dr Michał Dąbrowski, pedagog Wydziału Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Na organach południowych bazyliki w sobotni poranek miała miejsce lekcja otwarta pod kierunkiem prof. Daniela Rotha. Odbyły się także warsztaty z gry na fisharmonii pod kierunkiem dra Tomasza Soczka.

Condividi il post