SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ BOLESNEJ KRÓLOWEJ POLSKI

Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej „Basilica Sonans” 30 czerwca – 25 sierpnia

Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej już po raz szósty zaprasza na wyjątkowy Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej „Basilica Sonans”. W wakacyjne niedziele będzie można wysłuchać dziewięciu koncertów.

Organy nazywane bywają królem instrumentów. Można je porównać do najprawdziwszej orkiestry dzięki wielości brzmień, jakimi dysponują. Organy znajdujące się w bazylice licheńskiej, na których będą koncertować festiwalowi artyści są największymi w Polsce, czwartymi w Europie, a pośród instrumentów sakralnych na świecie, plasują się na 10. miejscu. Instrument dysponujący 12 323 piszczałkami dzięki festiwalowym koncertom, wypełnia wnętrze największej polskiej świątyni niezwykłą i różnorodną muzyką, zachwycając słuchaczy. To właśnie do tak potężnego brzmienia organów nawiązuje nazwa festiwalu, którą można by przetłumaczyć jako „bazylika brzmiąca”.

Licheński festiwal to wyjątkowa okazja, aby zanurzyć się w pięknie muzyki klasycznej, doświadczając duchowej i estetycznej uczty muzycznej. Słuchacze przekonają się, jak szerokimi możliwościami dysponują organy bazyliki licheńskiej będące największymi organami w Polsce. Wykonawcy, mistrzowie gry organowej dostarczą podczas koncertów emocji i duchowych uniesień. Artyści zaprezentują zarówno liryczne, pełne delikatności i subtelności utwory, jak i monumentalne, patetyczne formy.

Koncerty będą nie tylko wydarzeniem artystycznym, ale też okazją do kontemplacji, hołdem dla wielkich kompozytorów i głębokim przeżyciem duchowym. Zapraszamy na nie wszystkich miłośników muzyki, zarówno tych, którzy dopiero odkrywają piękno muzyki organowej, jak i wytrawnych melomanów.

Do tej pory podczas pięciu edycji festiwalu „Basilica Sonans” wystąpiło 42 organistów z 13 krajów świata. Tegoroczny festiwal otworzy koncert Pawła Opali, organisty licheńskiej bazyliki oraz Chóru Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego. 7 lipca zagra jeden z najbardziej uznanych austriackich organistów koncertowych, Berhard Gfrerer. W lipcu wystąpi dwóch polskich artystów – Józef Kotowicz, białostocki organista i pedagog (14 lipca) oraz Roman Perucki, pierwszy organista archikatedry oliwskiej (28 lipca). Sierpień rozpocznie się recitalem Mateusza Rzewuskiego, jednego z najaktywniej koncertujących artystów młodego pokolenia. Następnie w Licheniu zagoszczą wykonawcy z Litwy: Renata Marcinkute Lesieur (11 sierpnia) oraz Szwajcarii: Olivier Eisenmann (18 sierpnia).

Podczas festiwalowych recitali będzie można usłyszeć utwory największych kompozytorów muzyki klasycznej m.in. Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, Ludwika van Beethovena, Charlesa-Marie Widora, Cesara Francka. Pojawią się także utwory polskich kompozytorów: Fryderyka Chopina, Mieczysława Surzyńskiego, Henryka Jana Botora czy Stanisława Moniuszki. Część z koncertujących wykona improwizacje. Szczególny pod tym względem recital odbędzie się 21 lipca – Giampaolo Di Rosa, włoski organista wykona improwizację na temat, który zostanie mu podany. Festiwal zakończy koncert Andrzeja Chorosińskiego, dyrektora artystycznego festiwalu. Artysta był autorem koncepcji brzmieniowej organów bazyliki licheńskiej.

Festiwalowe koncerty odbywają się w wakacyjne niedziele od 30 czerwca do 25 sierpnia o godz. 14.00.
Wstęp na recitale – bezpłatny.

Relacje z koncertów

Concert d'ouverture

Koncertem Pawła Opali oraz Chóru bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” w ostatnią niedzielę czerwca rozpoczął się VI Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej „Basilica Sonans”. Zgromadzoną w bazylice publiczność powitał ks. Sławomir Homoncik MIC, kustosz sanktuarium. Otwierając festiwal wspomniał z wdzięcznością jego pomysłodawcę, prof. Andrzeja Chorosińskiego. Odwołał się także do nazwy wydarzenia, która nawiązuje do potęgi dźwięków wydawanych przez licheńskie organy wypełniających wnętrze największej świątyni w Polsce. Przypomniał także, że muzyka jest też oddawaniem chwały Bogu, co ma szczególne znaczenie w Domu Jego Matki, jakim jest Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej.
Czytaj więcej…

7 lipca - Bernhard Gfrerer

Bernhard Gfrerer to artysta, o którym mówi się, że posiada fantastyczną technikę i prezentuje niezwykłą muzykalność swoich interpretacji. Jest także uważany za jednego z najlepszych austriackich organistów koncertowych. O słuszności tych stwierdzeń miały okazję przekonać się osoby, które wysłuchały koncertu w bazylice licheńskiej w niedzielę, 7 lipca. Recital austriackiego artysty zgromadził liczną publiczność i zakończył się gromkimi brawami.

Czytaj więcej…

14 lipca - Józef Kotowicz
– Sanktuarium w Licheniu jest wyjątkowym miejscem, spektakularną świątynią. Organy znajdujące się w bazylice też są wyjątkowe. To jedyne miejsce Polsce i jedno z nielicznych na świecie z taką ilością instrumentów. Jest to niesamowite przeżycie i zaszczyt móc koncertować w tak wyjątkowym miejscu – mówił Józef Kotowicz po koncercie w niedzielę, 14 lipca.
Podczas koncertu nie zabrakło muzyki włoskiej z XVII wieku, niemieckiego baroku, ale też muzyki XX-wiecznej. Artysta pytany o dobór repertuaru przyznał, że narzuca go zawsze instrument, na którym wykonywany jest recital. – W tym wypadku ilość instrumentów, która skupione są w jednym stole gry umiejscowionym w prezbiterium powoduje, że można poruszać się w różnych stylach. Właściwie od strony estetycznej i brzmieniowej na tym instrumencie wszystkie epoki są możliwe do wykonywania – wyjaśnił Józef Kotowicz.
21 lipca Giampaolo Di Rosa
– Licheńskie organy są unikalnym instrumentem – stwierdził Giampaolo Di Rosa, wykonawca kolejnego z tegorocznych festiwalowych koncertów (21 lipca). Artysta porównał grę na nich do jazdy Ferrari.
Zgromadzona w bazylice publiczność wysłuchała Sonaty fortepianowej nr 17 d-moll op. 31 nr 2 Ludwika van Beethovena. Transkrypcję na organy tego utworu przygotował sam wykonawca.
W drugiej części koncertu artysta zaprezentował improwizację na temat, który został mu podany… tuż przed koncertem. Można było usłyszeć nawiązania do pieśni „Z dawna Polski Tyś Królową” czy melodii, na którą śpiewana jest pieśń o historii objawień podczas Apeli maryjnych w licheńskim sanktuarium.
28 lipca - Roman Perucki
W niedzielę, 28 lipca odbył się piąty koncert Festiwalu „Basilica Sonans”. Wykonawcą recitalu był Roman Perucki, pierwszy organista archikatedry oliwskiej, dyrektor Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku, profesor gdańskiej Akademii Muzycznej.
Jak stwierdził wykonawca, trudno wyobrazić sobie koncert muzyki organowej bez Bacha. Niedzielny recital rozpoczęła więc kompozycja kantora z Lipska – Preludium i fuga Es-dur BWV 552. Można było usłyszeć także utwory polskich kompozytorów: Mieczysława Surzyńskiego, którego setną rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku oraz prawykonanie utworu Śliczna Gwiazdo Matko Lwowa Zbigniewa Kruczka.
4 sierpnia - Mateusz Rzewuski
– Program koncertu został skonstruowany w taki sposób, aby pokazać jak największą liczbę możliwości brzmieniowych organów licheńskich – mówił o koncepcji swojego recitalu Mateusz Rzewuski. Warszawski organista wystąpił w bazylice licheńskiej w niedzielę, 4 sierpnia.
Wykonawca zdecydował się zaprezentować kompozycje trzech wielkich francuskich organistów. Pomiędzy tymi utworami zabrzmiały trzy autorskie improwizacje organowe wykonawcy. – Cały program był wieloczęściową symfonią stylizowaną na symfonie francuskie XIX wieku – przyznał.
Koncert rozpoczęła I część (Allegro) II Symfonii organowej e-moll op. 20 Luisa Vierne’a. Po niej nastąpiła wolniejsza część – improwizacja Adagio. Zgromadzona w bazylice licheńskiej publiczność miała okazję usłyszeć Chorał nr II h-moll należący do Trois Chorals pour Grand Orgue – utworów napisanych przez Cesara Francka w 1890 r. i będących jego muzycznym testamentem. Po nim artysta zaprezentował improwizację Scherzo na temat uroczystego Salve Regina. W ostatniej części koncertu zabrzmiał wirtuozerski fragment VI Symfonii organowej g-moll Charlesa-Marie Widora (cz. I Allegro), a po nim Finale – improwizacja na temat tonu zwykłego Salve Regina.

Partager la publication