SANKTUARIUM MATKI BOŻEJ LICHEŃSKIEJ BOLESNEJ KRÓLOWEJ POLSKI

VI Festiwal „Basilica Sonans” otwarty

Koncertem Pawła Opali oraz Chóru bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater” w ostatnią niedzielę czerwca rozpoczął się VI Międzynarodowy Licheński Festiwal Muzyki Organowej „Basilica Sonans”.

Zgromadzoną w bazylice publiczność powitał ks. Sławomir Homoncik MIC, kustosz sanktuarium. Otwierając festiwal wspomniał z wdzięcznością jego pomysłodawcę, prof. Andrzeja Chorosińskiego. Odwołał się także do nazwy wydarzenia, która nawiązuje do potęgi dźwięków wydawanych przez licheńskie organy wypełniających wnętrze największej świątyni w Polsce. Przypomniał także, że muzyka jest też oddawaniem chwały Bogu, co ma szczególne znaczenie w Domu Jego Matki, jakim jest Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej.  

Koncert podzielony został na trzy części. W pierwszej zabrzmiały utwory a capella w wykonaniu Chóru bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater”. Czterogłosowy zespół pod dyrekcją Jacka Hyżnego zaprezentował „Laudate Dominum” Charlesa Gounoda, poruszającą pieśń „Matko Najświętsza” z cyklu ”Pieśni maryjnych” Henryka Mikołaja Góreckiego oraz „Omni die dic Mariae” jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskiej muzyki barokowej, nazywanego polskim Haendlem – Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego.

Następnie wykonano dwa utwory z akompaniamentem organowym. W „Laudate Dominum” Wolfganga Amadeusza Mozarta można było usłyszeć solistkę Anitę Furgol-Kownacką, śpiewaczkę związaną z Chórem Teatru Wielkiego w Poznaniu. Zabrzmiał także utwór Henryka Jana Botora, współczesnego kompozytora i organisty, „Deus caritas est”. W ostatniej części koncertu Paweł Opala, organista bazyliki licheńskiej, zaprezentował Passacaglia i Fugę c-moll, BWV 582 Jana Sebastiana Bacha oraz Chorał symfoniczny „Jesu, meine Freude” niemieckiego kompozytora Siegfrida Karg-Elerta.

Na festiwalowe koncerty zapraszamy we wszystkie niedziele lipca i sierpnia o godz. 14.00 – wstęp bezpłatny.

Teile den Beitrag